FORUM på paleodiet.nu

Ditt forum på nätet för dig som är intresserad av paleolitisk kosthållning eller vill veta mer...
Aktuellt datum och tid: 2010-09-07, 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Räkor & Naturkött
InläggPostat: 2009-01-15, 17:01 
Användarvisningsbild

Men KRAV är byråkratiskt och krångligt. Många av deras regler är inte till gagn varken för djuren eller oss.

InläggPostat: 2009-01-16, 02:44 

Jag är tjatig, jag vet. Men KRAV-kött är inte bra i sig. Det enda sättet att få riktigt bra nötkött, både när det gäller smak och näringsvärde, är att köpa "gräskött". Kött från fribetande djur. Problemet är inte huruvida kossorna får fel foder som är ekologiskt eller icke-ekologiskt, problemet är att de får fel foder.

Ekologiskt nötkött, eller KRAV-kött är, till skillnad från när det gäller vegetabilier, en bluff. 2007, vill jag minnas, tilläts dessutom KRAV-bönder att använda 50% icke-ekologiskt kraftfoder, på grund av spannmålspriserna. Geschäft.

Också en lat människa kan vara trött ibland.

InläggPostat: 2009-01-16, 20:41 
Användarvisningsbild

Är det så? Tråkigt! Då vet ni mer än jag.

Jag försöker nog ändå köpa KRAV-märkt eftersom det är den märkningen, vad jag vet, som ändå försöker bidra till en bättre kvalitet på maten.

Eller så kan man säga som Hoola Bandoola Band: "Vem i hela världen kan man lita på?"

Idag har jag ändå varit en jobbig jävel och försökt få min lokala ICA-butik att sluta sälja tobak. Man får försöka så gott det går. Dödsmedel i en livsmedelsbutik funkar inte riktigt (även om jag inte ska vara stolt över mig själv. Jag rökte väl min första cigg när jag var nio eller så :oops: )

InläggPostat: 2009-01-16, 21:20 
Mr Mammut

tobak? det är väl inte så farligt. Margarin däremot...

Jag tycker gott de kan sälja tobaken. Folk ska få välja själva vilket gift de vill ta.

InläggPostat: 2009-01-16, 21:32 
Användarvisningsbild

Ja, om det var ett självständigt val. Tyvärr är det många unga som börjat röka och där handlar det nog mest om grupptryck.

Roar det dig att tjafsa emot alla inlägg?

InläggPostat: 2009-01-17, 00:49 

Mbe skrev:
Är det så? Tråkigt! Då vet ni mer än jag.

Jag försöker nog ändå köpa KRAV-märkt eftersom det är den märkningen, vad jag vet, som ändå försöker bidra till en bättre kvalitet på maten.

Eller så kan man säga som Hoola Bandoola Band: "Vem i hela världen kan man lita på?"

Idag har jag ändå varit en jobbig jävel och försökt få min lokala ICA-butik att sluta sälja tobak. Man får försöka så gott det går. Dödsmedel i en livsmedelsbutik funkar inte riktigt (även om jag inte ska vara stolt över mig själv. Jag rökte väl min första cigg när jag var nio eller så :oops: )

Svaret på Hoolas fråga när det gäller livsmedelsindustrin är "ingen". Och ja, det är så, KRAV-märkt kött är lite bättre än vanligt kött, men riktigt bra kött kommer från fribetande nötkreatur, det som i den engelskspråkiga delen av världen kallas "organic", vad jag förstår.

Jag skulle också gärna se ett tobaksförbud, trots att jag har snusat sedan jag var 14, i 32 år, men minns att många av oss som är beroende av nikotin blev det under en tid då det inte fanns några som helst varningar och då det hängde reklamskyltar överallt i affärerna som sa att det var extremt sexigt att röka eller susa.

Som fjortonåring kunde jag utan problem gå till kiosken, Konsum eller ICA och köpa hur mycket tobak som helst, utan att någon brydde sig. Min mor och far satt i framsätet på Amazonen och rökte filterlösa Commerce med tre söner i baksätet. Tobaksindustrin hade hela västvärlden i sitt grepp och jag skulle tycka att det var taskigt att straffa flera generationer. (Jag ska inte gå loss med min nikotinteori, men förutom att det är en väldigt beroendeframkallande drog, så har den extremt många fördelar.) Kanske skulle man successivt höja inköpsåldern. Börja vid 30 och sen lägga till ett år för varje år som går?

Margarin däremot är livsfarligt. Att påpeka det är inte att tjafsa.

InläggPostat: 2009-01-17, 11:15 

"Ekologiskt nötkött, eller KRAV-kött är, till skillnad från när det gäller vegetabilier, en bluff."

Även om jag väljer KRAV-kött före "konventionell", och nog får i mig lika mycket KRAV-kött som gräs-kött, så är jag beredd att hålla med dig Jerker om att KRAV-kött är lite av en BLUFF! Ja, fast även om gräs-kött är 10 ggr bättre än krav-kött, och att skillnaden mellan krav-vegetabilier och konventionella dito är mycket större än skillnaden mellan krav-kött och konventionellt dito, så kanske man ändå inte ska förringa närvaron av bättre gödsel och frånvaron av bekämpningsmedel när det gäller KRAV-foder... När det gäller just kött från NÖT, så finns det ju också en viss begränsning för hur stor andel spannmål de tillåts äta. Ja, fast det där sista förutsätter nog att KRAV verkligen mäter Omega-kvoten på djuren, eller att krav-bönderna har rent mjöl i sin påse...

InläggPostat: 2009-01-18, 00:34 

B-O skrev:
..att krav-bönderna har rent mjöl i sin påse...

Trumvirvel!

Ja, du har naturligtvis rätt. Det är lite mer komplicerat än jag har en tendens att framställa det. Det är naturligtvis bättre att köpa KRAV-kött än konventionellt kött, men det gör inte, som du också påpekar KRAV-köttsbluffen mindre bluffig.

InläggPostat: 2009-02-04, 11:02 

Nu har jag äntligen fått svar på min fråga till KRAV om vilket kontrollsystem de har när det gäller det här med att KRAV-uppfödda idisslare max får 40 % av sitt torrfoderintag i form av kraftfoder:

"Vid de kontrollbesök som görs går kontrollanten igenom djurens foderstat i stalljournal som ska finnas. Även bokföring (inköpskvitton osv) går man igenom för att se att ev. inköp av kraftfoder stämmer mot stalljournal. Handlar det om eget producerat kraftfoder så stämmer man av mot skördenivå och ev. sålda mängder. Inga medicinska mätningar."

Vad säger ni!? Hur säkert känns detta kontrollsystem!?

InläggPostat: 2009-02-05, 18:45 
Användarvisningsbild

B-O skrev:
Nu har jag äntligen fått svar på min fråga till KRAV om vilket kontrollsystem de har när det gäller det här med att KRAV-uppfödda idisslare max får 40 % av sitt torrfoderintag i form av kraftfoder:

"Vid de kontrollbesök som görs går kontrollanten igenom djurens foderstat i stalljournal som ska finnas. Även bokföring (inköpskvitton osv) går man igenom för att se att ev. inköp av kraftfoder stämmer mot stalljournal. Handlar det om eget producerat kraftfoder så stämmer man av mot skördenivå och ev. sålda mängder. Inga medicinska mätningar."

Vad säger ni!? Hur säkert känns detta kontrollsystem!?

Detn första delen låter ju bra.

""Vid de kontrollbesök som görs går kontrollanten igenom djurens foderstat i stalljournal som ska finnas. Även bokföring (inköpskvitton osv) går man igenom för att se att ev. inköp av kraftfoder stämmer mot stalljournal. Handlar det om eget producerat kraftfoder så stämmer man av mot skördenivå och ev. sålda mängder."

Förhållandevis bra i alla fall.

"Inga medicinska mätningar." låter mindre upphetsande dock. :(

än att aldrig spänna en båge.

InläggPostat: 2010-01-01, 21:01 

http://gronagardar.se/

mycket bra och gott gräsuppfött kött, och mycket tillmötesgående och trevliga människor som har verksamheten. Har precis beställt 1x10kg nötlyxlåda, ett halvt lamm (ca 8-9kg) samt ca 10kg lever, talg och märgben till den 22 januari när de levererar till Folkungagatan i Stockholm.

Kan knappt vänta! :)

Dessutom finns ekologiskt och biodynamiskt uppfödda gäss och ankor, gås och anklever samt alla möjliga sorters viltkött till salu på
http://www.fagelvilt.se/
i Östermalmshallen, ring bara lite i förväg och beställ så fixar de det.

InläggPostat: 2010-02-28, 18:56 
Användarvisningsbild

flini skrev:
http://gronagardar.se/

mycket bra och gott gräsuppfött kött, och mycket tillmötesgående och trevliga människor som har verksamheten. Har precis beställt 1x10kg nötlyxlåda, ett halvt lamm (ca 8-9kg) samt ca 10kg lever, talg och märgben till den 22 januari när de levererar till Folkungagatan i Stockholm.

Kan knappt vänta! :)

Dessutom finns ekologiskt och biodynamiskt uppfödda gäss och ankor, gås och anklever samt alla möjliga sorters viltkött till salu på
http://www.fagelvilt.se/
i Östermalmshallen, ring bara lite i förväg och beställ så fixar de det.

Gröna Gårdar är jag stamkund på sedan nästan 2 år nu. ;)

Den andra ska jag ta och kolla in, men skickar de verkligen varor till mig i Göteborg? ;)

än att aldrig spänna en båge.

InläggPostat: 2010-03-03, 00:32 
Användarvisningsbild

Antagligen lika mycket som Gröna gårdar skickar till mig! :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]