Mbe skrev:
Är det så? Tråkigt! Då vet ni mer än jag.
Jag försöker nog ändå köpa KRAV-märkt eftersom det är den märkningen, vad jag vet, som ändå försöker bidra till en bättre kvalitet på maten.
Eller så kan man säga som Hoola Bandoola Band: "Vem i hela världen kan man lita på?"
Idag har jag ändå varit en jobbig jävel och försökt få min lokala ICA-butik att sluta sälja tobak. Man får försöka så gott det går. Dödsmedel i en livsmedelsbutik funkar inte riktigt (även om jag inte ska vara stolt över mig själv. Jag rökte väl min första cigg när jag var nio eller så

)
Svaret på Hoolas fråga när det gäller livsmedelsindustrin är "ingen". Och ja, det är så, KRAV-märkt kött är lite bättre än vanligt kött, men riktigt bra kött kommer från fribetande nötkreatur, det som i den engelskspråkiga delen av världen kallas "organic", vad jag förstår.
Jag skulle också gärna se ett tobaksförbud, trots att jag har snusat sedan jag var 14, i 32 år, men minns att många av oss som är beroende av nikotin blev det under en tid då det inte fanns några som helst varningar och då det hängde reklamskyltar överallt i affärerna som sa att det var extremt sexigt att röka eller susa.
Som fjortonåring kunde jag utan problem gå till kiosken, Konsum eller ICA och köpa hur mycket tobak som helst, utan att någon brydde sig. Min mor och far satt i framsätet på Amazonen och rökte filterlösa Commerce med tre söner i baksätet. Tobaksindustrin hade hela västvärlden i sitt grepp och jag skulle tycka att det var taskigt att straffa flera generationer. (Jag ska inte gå loss med min nikotinteori, men förutom att det är en väldigt beroendeframkallande drog, så har den extremt många fördelar.) Kanske skulle man successivt höja inköpsåldern. Börja vid 30 och sen lägga till ett år för varje år som går?
Margarin däremot är livsfarligt. Att påpeka det är inte att tjafsa.