FORUM på paleodiet.nu

Ditt forum på nätet för dig som är intresserad av paleolitisk kosthållning eller vill veta mer...
Aktuellt datum och tid: 2010-09-07, 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bättre syn
InläggPostat: 2008-02-07, 20:40 
Användarvisningsbild

Glennart skrev:
På tal om det här med närsynthet så håller jag på att läsa en bok som heter "Relearning to see". Som handlar just om att bli av med synproblem naturligt. Jag har precis börjat läsa så jag vet inte om det kommer ge någon effekt. Men det är verkligen intressant!

Jag är närsynt som en sork och har - 4.00 på båda ögonen

Detta är väl egentligen en ny tråd... Även om det är intressant. Har själv boken "The Bates Method for Better Eyesight without Glasses" (William H. Bates). Som just talar om att dålig syn är "onaturligt" och går att "träna bort". Har själv lagt bort glasen, men jag hade/har å andra sidan mest brytningsfel...

Inläggsrubrik: Re: Bättre syn
InläggPostat: 2008-02-07, 20:52 
Mr Mammut

Jonas A skrev:
Detta är väl egentligen en ny tråd... Även om det är intressant. Har själv boken "The Bates Method for Better Eyesight without Glasses" (William H. Bates). Som just talar om att dålig syn är "onaturligt" och går att "träna bort". Har själv lagt bort glasen, men jag hade/har å andra sidan mest brytningsfel...

Det har du rätt i, kom inte så långt. Skriver nog en egen tråd när jag kommit en bit längre!

Boken jag börjat läsa använder samma metod. Det är i grunden samma grejer som Bates skrev.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-08, 07:38 
Användarvisningsbild

Jag har också Bates bok, men jag tycker den är svår att förstå. Lyckades du alltså förbättra din syn med hjälp av den, Jonas?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-08, 19:44 
Användarvisningsbild

Tycker inte att boken är så bra på att förklara hur man "övar upp" sin syn. Däremot så förändrade den lite min syn på hur synen fungerar.

Tänker ibland på att jag "borde" göra ögonövningar, men på något sätt är det väldigt lätt att glömma bort, fastän det borde vara ganska enkelt att göra (jämfört med att springa maratonlopp med jämna mellanrum, eller så...)

Hur mycket min syn verkligen förbättras av att inte ha glasögon har jag inte kollat upp så noga. Men jag har syntavlan som följde med boken upphängd på väggen därhemma.

Tänker dock mer på hur synen förändras med allmäntillståndet, framförallt hur trött eller pigg jag känner mig. Men som jag skrev tidigare, så har jag aldrig haft något större synfel. Skaffade glasögon när jag började på högskolan, för att bättre se vad som stod på svartatavlan. Numera är det oftast jag som står vid tavlan, och då behöver jag inte se så bra, bara jag ser bra ut... 8)

Jonas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-09, 23:25 

Nu börjar jag bli lite nyfiken på Bates bok, har någon lust att skriva ned 2-3 meningar, om huvudpunkterna där. Så kan vi bilda oss en uppfattning om vi vill införskaffa boken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-10, 13:20 
Användarvisningsbild

Jag har inte läst ut den. :oops:

Jag har även Aldous Huxleys "The Art of Seeing", där han berättar om hur han tillämpade Bates metod med gott resultat och en modern bok som heter "The Program for Better Vision" (Cambridge Institute for Better Vision). Alla tre bara bläddrade i. 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-15, 13:31 

Glennart skrev:
Ser ut som en okej balans. Om du kommer äta mer i framtiden (jag tycker ditt kcal intag är lite lågt) så kommer du förmodligen automatisk lägga till mer fett. Men nu bränner du ju en hel del kroppsfett och får säkert energi därifrån.

Det verkar som att det går frammåt för dig iallafall!

Hej! Nu hoppar jag in en sväng, har jobbat som en tok och inte haft så mycket tid att hänga med.

Måste man räkna kalorier? Jag sprängs om jag måste äta över 1500 kalorier, jag blir mätt länge på väldigt lite när jag enbart äter fett och protein, och kaloriintaget på hela dan kan ibland bli lågt, men jag mår ju inte dåligt av det och jag är inte hungrig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-15, 13:50 
Mr Mammut

Sandy skrev:
Glennart skrev:
Ser ut som en okej balans. Om du kommer äta mer i framtiden (jag tycker ditt kcal intag är lite lågt) så kommer du förmodligen automatisk lägga till mer fett. Men nu bränner du ju en hel del kroppsfett och får säkert energi därifrån.

Det verkar som att det går frammåt för dig iallafall!

Hej! Nu hoppar jag in en sväng, har jobbat som en tok och inte haft så mycket tid att hänga med.

Måste man räkna kalorier? Jag sprängs om jag måste äta över 1500 kalorier, jag blir mätt länge på väldigt lite när jag enbart äter fett och protein, och kaloriintaget på hela dan kan ibland bli lågt, men jag mår ju inte dåligt av det och jag är inte hungrig?

Såklart behöver du inte äta mer om du inte känner för det! :P

Det kanske räcker för din kropp och livsstil. Är du mätt så behöver du nog inte oroa dig!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-02-20, 20:35 

Hej Glennart! Vad roligt att du svarade!

Vad skönt att höra, jag blev lite bekymrad över mitt matintag när jag jämförde mer er andra. Alla har vi väl olika behov :) jag räknade ut att jag en dag fick i mig 900 kcal bara, men jag var ju så mätt ändå!

Tusen tack!

Inläggsrubrik: Re: Staffan Lindeberg om "fetthypen"
InläggPostat: 2009-11-10, 23:19 

Shit, var ett år sedan jag var inne på forumet, men ville bara berätta att jag ägnat mig åt Bates sen dess och (äntligen!) fått goda resultat med min närsynthet. om nån är intresserad av att veta mer eller kanske träffas i stockholm, hör av er till mig: dj_erik@hotmail.com

Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 2010-03-01, 14:53 
Användarvisningsbild

Glennart skrev:
niclas skrev:
kebbabert,
hehehe särskilt på krogen och när det var lite skumt kunde mången kvinna se ut som en sagans gudinna hehehehe nåja.

lol Niclas! Det finns ju fördelar med närsyntheten också!

:mrgreen:

På tal om det här med närsynthet så håller jag på att läsa en bok som heter "Relearning to see". Som handlar just om att bli av med synproblem naturligt. Jag har precis börjat läsa så jag vet inte om det kommer ge någon effekt. Men det är verkligen intressant!

Jag är närsynt som en sork och har - 4.00 på båda ögonen

hördu.. vad är resultatet av den där boken du läste?

än att aldrig spänna en båge.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]