FORUM på paleodiet.nu

Ditt forum på nätet för dig som är intresserad av paleolitisk kosthållning eller vill veta mer...
Aktuellt datum och tid: 2010-09-07, 10:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Grilla i lågor
InläggPostat: 2010-01-26, 20:37 

Någon som vet om man kan grilla kött/fisk genom att bara hålla maten i lågorna från en brasa utomhus, eller om man måste göra det på ett annat sätt för att det ska bli rätt? Ska man hålla maten ÖVER lågorna så den inte nuddar vid? Jag tänker att det vore grymt smidigt att bara trä på ett köttstycke eller en firre på en spetsad pinne och hålla den i/över? elden. Måste bli grymt gott dessutom. Har noll erfarenhet och hittar inget bra på nätet om det, och tänkte att det ändå borde vara okej att fråga en sån sak på det här forumet. Vistas mycket ute i skogen men är trött på att bara käka tråkiga grejer. Och jag HATAR STORMKÖK. :evil:

Inläggsrubrik: Re: Grilla i lågor
InläggPostat: 2010-01-26, 21:45 
Användarvisningsbild

RAMBO skrev:
Någon som vet om man kan grilla kött/fisk genom att bara hålla maten i lågorna från en brasa utomhus, eller om man måste göra det på ett annat sätt för att det ska bli rätt? Ska man hålla maten ÖVER lågorna så den inte nuddar vid? Jag tänker att det vore grymt smidigt att bara trä på ett köttstycke eller en firre på en spetsad pinne och hålla den i/över? elden. Måste bli grymt gott dessutom. Har noll erfarenhet och hittar inget bra på nätet om det, och tänkte att det ändå borde vara okej att fråga en sån sak på det här forumet. Vistas mycket ute i skogen men är trött på att bara käka tråkiga grejer. Och jag HATAR STORMKÖK. :evil:

Jag skulle spekulera i att det beror på hur tillagat du vill ha ditt kött, har du det *i* lågorna, har du så att säga extremt intensiv värme och du får yta nästan omedelbart medan innehållet är mer eller mindre rått. Håller du kvar en längre tid blir det kolbit...

Ju längre ifrån elden, ju lägre temperatur och mer kontroll på hur du vill ha ditt kött.

InläggPostat: 2010-01-27, 05:56 
Användarvisningsbild

Vänta tills elden falnar till glöd för bästa resultat. Håll köttet en bra bit utanför själva lågorna annars om du inte gillar det sotigt.

InläggPostat: 2010-01-27, 14:53 

Tack för svaren. Om köttet skulle visa sig vara otillagat när man stoppar i sig det, är det någon fara då? Jag vet att man kan äta fisk rå utan problem men är det likadant med t.ex. vilt? Säkerligen godare ordentligt tillagat men kan ju vara bra att veta ifall det visar sig vara rått inuti och redan fått i sig det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]