FORUM på paleodiet.nu

Ditt forum på nätet för dig som är intresserad av paleolitisk kosthållning eller vill veta mer...
Aktuellt datum och tid: 2010-09-07, 09:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: D-vitamin mot förkylning?
InläggPostat: 2009-02-24, 14:37 
Användarvisningsbild

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=478607

Vad har våra kära profeter att säga om detta? Är det gammal info eller är det nytt? Enligt tjejens föräldrars homeopat så får vi för lite D-vitamin och att det påverkar oss negativt och vi blir sjuka. Jag halvtror på honom eftersom han har en del andra stolliga idéer som jag inte riktigt håller med om (bland annat är han vegan och har många åsikter om kött).

än att aldrig spänna en båge.

Inläggsrubrik: Re: D-vitamin mot förkylning?
InläggPostat: 2009-02-26, 16:23 

Att personen ifråga är homeopat ger väl ingen extra trovärdighet? Snarare tvärtom, tycker jag nog...
Fast vi lider ju av D-vitaminbrist på vintrarna i det här landet, det är i alla fall en väletablerad sanning. Vi ger ju D-droppar till alla småbarn.

Jag vet att den autoimmuna sjukdomen MS följer en klar trend med hur mycket sol, och därmed hur mycket D-vitamin, folk i olika länder får i sig. Alltså - bor man längre från ekvatorn är risken större för MS. Det är en korrelation man vet om, fast sen vet de nog inte hur mekanismen funkar.

InläggPostat: 2009-02-27, 11:27 
Användarvisningsbild

Homeopat eller inte så har han en del idéer och tankar som jag finner trovärdiga eller tänkvärda, dock är jag skeptisk till mycket av det han säger med.

Ja, D-vitaminbrist verkar vara något som drabbar oss, även mig verkar det som då det verkar som att jag är i början på en förkylning. har haft lite huvudvärk nu i veckan vilket är OVANLIGT för att vara jag och nu är jag lite snuvig och har nästan hostat några gånger. :?

än att aldrig spänna en båge.

InläggPostat: 2009-09-01, 10:39 
Användarvisningsbild

Eller D-vitamin mot svininfluensan?

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/

InläggPostat: 2009-09-25, 16:21 

Citera:
Också andra kompletterande åtgärder mot influensan kan över­vägas. Ett ökat intag av plantbaserad föda är säkert av värde. Tusentals plantor, liksom vissa probiotika, innehåller rikligt med anti-inflammatoriska substanser.

Speciellt studerad är gurkmeja, en väldokumenterad hämmare av COX-2 och NF-κB, har starka antiinflammatoriska egenskaper. Man kan också överväga att minska sitt intag av föda, rik på inflammations-inducerande molekyler, som ger i princip samma inflammatoriska effekter i kroppen som tobaksrökning. Hit räknas föda som hettats upp över 80-100 grader, till exempel mejerivaror, bröd, fläsk, korv, buljong, basamico-vinäger, coladrycker med mera.

mejeriprodukter, fläsk, korv? Huh?

Jag kan tänka mig buljong för att det ofta innehåller E621 såsom i smakförstärkare, balsamico vinäger för att.... fermentation? Tillsatser? Bröd, irriterar tarm, gluten, även de som inte är glutenallergiker? Helt ärligt, jag tror ingen tarm mår bra av bröd och råg, korn, vete oht.
Coladrycker, förståeligt. Socker i sig är väl inflammationshöjande.

Men jag hettar ju alltid upp mat till 80-100 grader, jag tänker inte äta rått kött. Ni vill inte ens veta vilka patogener och parasiter som finns där, riktigt otäckt.

Samtidigt verkar ju många inflammtionsbenägna och sjuka personer blir friska av LCHF och paleodiet influerad kost, trots stekt/kokt/ugnsbakat kött och fett som värmts upp och kanske blivit härsket.

:? :? :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]